Kost

Kosten blir allt viktigare för elitidrottare

Det fanns en tid då till och med de allra mest framgångsrika lagen i våra mest spännande lagsporter stannade till på pizzerian eller vid hamburgerkiosken på vägen hem från en match. Så är det inte längre och så har det inte varit på många år. Fler och fler elitidrottare får nämligen upp ögonen för att kosthållningen man har, får direkta inverkningar på de resultat man når. Inte minst inom krävande idrotter så som ishockey, där man förut trott att spelarna kunnat stoppa i sig vadsomhelst eftersom de gör av med så mycket energi, har man nu mera väldigt strikta kostplaner man följer.

Hur skall en spelare äta för att uppnå bästa resultat?

Egentligen är kostlära inget jättekomplicerat och svårt utan istället något som de allra flesta redan har koll på utan att veta det. Det handlar i grund och botten om att få i sig lika mycket energi som man gör av med för att uppnå balans i kroppen. Vill man gå ned i vikt så gör man av med mer energi än vad man tar in och vill man gå upp i vikt gör man tvärtom. För spelare i sporter som ishockey, handboll eller fotboll handlar det oftast om att bibehålla en fysisk form och standard över en hel säsong. Det gör man genom att dels hålla ordning på hur många kalorier (kcal) man stoppar i sig samt behöver, och vilka byggstenar man använder för att bygga kosten efter sitt kaloribehov. En normal man kan utgå från ungefär 2500 kcal per dag som behov. En kvinna behöver något mindre och kan nöja sig med runt 2000 kcal per dag. När det kommer till byggstenar så finns det några som är viktigare än andra:

  • Protein
  • Kolhydrater
  • Fett

Det här är basen för allt vad man stoppar i sig och alla tre är helt nödvändiga för en varierad och bra kosthållning. Enkelt sett kan man säga att om man äter för mycket av någon av de tre så blir resultatet dåligt och äter man för lite av någon av de tre så blir det lika uselt. Äter man dock balanserat på ett sätt så att alla tre byggstenarna tar den plats som de skall, blir resultatet ofta automatiskt väldigt bra. Den första byggstenen protein finner vi i kött, fisk, mejeriprodukter och baljväxter så som bönor. Den som inte äter kött men ändå har planer på en elitkarriär inom exempelvis ishockey måste försöka kompensera frånvaron av det animaliska proteinet med ett från exempelvis bönor. Kolhydrater är oftast det minsta problemet. Potatis, pasta och ris är fullt av kolhydrater. Se bara till att inte äta för mycket och därigenom äta för lite protein. Fett kan låta som något man kan låta bli men så är det inte. Framför allt nyttiga fetter så som omega 3 är livsviktiga att få i sig när man tränar.

En bra kost behöver aldrig bli tråkig, varför inte pröva tapas?

Bästa tapas i Stockholm

Tapas i Stockholm.

Oavsett om du gör tapas hemma eller besöker tapas restauranger så är de spanska små rätterna ett fantastiskt alternativ om du vill hålla en balanserad kost. Genom dess storlek och variation är det lätt att få i sig just det som man behöver. Det enda man skall akta sig för är restauranger som använder för mycket fett vid tillagningen.