Tjuvgods.se Hockey Vad är en hockeysponsor och hur fungerar hockeysponsring?

Vad är en hockeysponsor och hur fungerar hockeysponsring?



Ishockey, precis som alla andra sporter i världen idag, använder sig utav sponsorer och sponsring för att göra sin omsättning och vinst idag. Ett hockeylag är nästan precis som ett företag, där spelarna är ”anställda” och behöver betalas för i löner. Utöver det så kostar det att ”köpa” spelare och lösa deras tidigare kontrakt för att signera ett nytt, med en oftast saftigare och dyrare lön än det spelaren hade tidigare.

Utöver det så behöver hockeylag även betala för arenorna och allt det andra som har med ishockey och hockeylag att göra. För att betala för allt detta så använder sig ishockey lag av b la sponsorer, precis som när de säljer ishockey biljetter för att göra vinst för laget, så erbjuder de reklamytor runtom arenan — under sändningen och mer för att göra en vinst och få in pengar till laget.

Vilka sponsrar hockeylag?

Många företag idag vill sponsra hockeylag då det innebär synlighet för deras företag och varumärken. T ex så sponsras Frölunda HC:s av en massa olika företag och deras tröjor har inte plats för fler sponsorer. På så vis betalar olika företag för sponsorplats på tröjorna och tröjorna fylls snabbt upp där minimalt med tom yta finns kvar. Nedan ser ni hur Frölunda:s tröjor ser ut.

Frölunda tröjor

De typiska företagen som köper sponsorplats på hockeytröjor och dylikt är företag som omsätter bra i den svenska marknaden idag. Ett exempel är försäkringsföretag som oftast sponsrar hockeylag och andra lag inom sporter. Andra kan vara företag som exempelvis erbjuder möjligheten för kunder att jämföra billiga billån — för att synas och attrahera nya kunder kan de betala för hockeylag som drar in många tittare och sedan köper en stor sponsoryta på lagets ishockey tröjor. På så vis när laget spelar en match så kommer alla deras fans och även matchtittare att se företagets varumärke och logga — när det sedan är dags för dem att jämföra billiga billån eller hitta billån så kommer de att komma ihåg det varumärket och chansen för att de använder sponsorns tjänst ökar markant.

En annan anledning att köpa sponsorplats kan vara om man helt enkelt bara vill påminna tittare och andra hockeyfans om sitt varumärke. T ex så ser Coca-Cola och andra stora varumärken ingen direkt effekt av sponsorplats — dock så ger det varumärket en ökad presens i samhället där de marknadsför sig. Således påminns folk hela tiden om ”Coca-Cola” och glömmer aldrig att företaget finns. När de tänker på läsk så tänker de direkt på Coca-Cola i och med varumärkets enorma närvaro.

Detta är fallet med många varumärken idag. Coca-Cola är ett varumärke som gör extremt mycket marknadsföring utan att egentligen söka direkta konverteringar. Ett annat varumärke är t ex IF försäkringsbolag. Man har sett IF:s logga på många ställen att när man nu tänker på försäkring och försäkringsbolag så är IF ett av de bolag man först tänker på — Folksam är en annan.

Av denna anledning så köper företag sponsorplats nästan religiöst utan att egentligen vilja se så många konverteringar. Istället vill de bara påminna folk om deras varumärken och därför väljer att sponsra olika lag inom olika sporter för att lyckas med detta.